Till innehåll på sidan

Gymnasial yrkesutbildning, 2015:

Yrkesprogrammen efter gymnasiereformen

Statistiknyhet från SCB 2015-11-30 9.30

64 procent av eleverna som gick årskurs 3 på ett gymnasialt yrkesprogram läsåret 2013/14 hade arbete som huvudsaklig sysselsättning i april 2015. Det är en större andel av de som tagit en yrkesexamen läsåret 2013/14 som har ett arbete än de som inte slutförde utbildningen under läsåret.

Eleverna som gick årskurs 3 i gymnasieskolan läsåret 2013/14 var de första att gå ut efter gymnasiereformen (Gy11). Av de som gick ett yrkesprogram var det 71 procent som tog en yrkesexamen medan 13 procent inte nådde kraven för en examen och istället fick ett studiebevis med 2500 gymnasiepoäng. Dessutom var det 16 procent som inte slutförde utbildningen under läsåret.

Av de elever som tog sin yrkesexamen var det 7 av 10 som hade arbete som huvudsaklig sysselsättning i april 2015 och av de som inte slutförde utbildningen under läsåret 2013/14 var motsvarande andel 4 av 10.

För mer än hälften av de som hade arbete stämde deras arbetsuppgifter till stor del överens med det yrkesområde deras yrkesprogram riktas mot.

Stor andel med osäker ställning på arbetsmarknaden

De yrkesförberedande gymnasieprogrammen ska ge eleverna möjlighet till arbete, ända kan det vara svårt att etablera sig på arbetsmarknaden. Av de som gick årskurs 3 på ett yrkesprogram 2013/14 hade 29 procent varit arbetslösa någon gång under det första kvartalet 2015. Det var en större andel män än kvinnor som varit arbetslösa någon gång under första kvartalet. Det var också vanligare med arbetslöshet bland de som inte hade tagit en yrkesexamen jämfört med de som hade examen.

Under en mätvecka i april 2015 var det 17 procent av hela gruppen som var arbetslösa.

Varierande kvalitet i yrkesutbildning

Uppgifterna i den här studien kommer från en urvalsundersökning bland ungdomar som gick årskurs 3 på ett gymnasialt yrkesprogram under läsåret 2013/14. I undersökningen fick ungdomarna också frågor om kvaliteten på det yrkesprogram de har gått.

Kvaliteten på den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen var generellt sett hög. Stödet från handledare och arbetsmiljön fick bäst betyg. Fler än hälften av ungdomarna tyckte kvaliteten var hög, medan under 10 procent tyckte att det var låg kvalitet. Det finns dock utvecklingspotential inom vissa delområden av utbildningen som exempelvis stödet från skolan i den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen. Ungdomarna bedömde att det var högre kvalitet på den arbetsplatsförlagda delen av utbildningen jämfört med den skolförlagda delen av utbildningen.

Behörighet till högskolestudier ovanligt

Fler än hälften av ungdomarna hade som målsättning att ta examen med högskolebehörighet, men bara 30 procent lyckades. Det var en större andel kvinnor som tog examen med högskolebehörighet än män.

Definitioner och förklaringar

Resultaten kommer från en urvalsundersökning som genomfördes under april-juni 2015 bland ungdomar som gick i årskurs 3 på ett gymnasialt yrkesprogram under läsåret 2013/14. Dessa var de första elever som gick ur gymnasieskolan enligt den nya gymnasiereformen (Gy11). Syftet är att beskriva övergången till arbetslivet och utbildningens upplevda kvalitet. Statistiken om sysselsättning avser veckan 6-12 april 2015.

Arbetsplatsförlagd utbildning: Yrkesutbildning omfattar minst 15 veckors praktik på en arbetsplats, så kallat arbetsplatsförlagt lärande (APL).

Publikation

En mer utförlig redovisning av denna undersökning publiceras i en Temarapport.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Enheten för statistik om utbildning och arbete

Adress
701 89 Örebro
E-post
ua@scb.se

Förfrågningar

Mattias Fritz

Telefon
010-479 62 67
E-post
mattias.fritz@scb.se

Rebekka Holm

Telefon
010-479 61 49
E-post
rebekka.holm@scb.se