Till innehåll på sidan

Innovation i företagssektorn 2020-2022

Små företag får större andel av sin omsättning från produktinnovationer än stora under 2020–2022

Statistiknyhet från SCB 2023-11-09 8.00

Under perioden 2020-2022 var 48 procent av svenska företag innovativa medan hälften genomförde innovationsaktiviteter. Små företag som var produktinnovativa fick 25 procent av sin omsättning från produktinnovationer medan motsvarande andel för stora företag var 23 procent.

Under referensperioden 2020-2022 var andelen innovativa företag i Sverige 48 procent, vilket är en minskning från 55 procent under perioden 2018-2020. Ett tidsseriebrott i statistiken gör att förändringar ska tolkas med försiktighet, se mer information sist i den här statistiknyheten. Andelen innovativa företag ökar med företagens storlek och bland små företag, som är flest, var 45 procent innovativa jämfört med den mindre gruppen stora företag, där andelen var 73 procent. För hela företagssektorn var det vanligare att arbeta med processinnovationer. 30 procent av alla företag var produktinnovativa medan 41 procent var processinnovativa. Förhållandet mellan produkt- och processinnovativa företag var lika inom alla storleksklasser under referensperioden.

Total andel innovativa företag samt andel produkt- och processinnovativa företag efter storleksklass, 2020-2022

Diagram

Produktinnovationernas nyhetsvärde

Produktinnovationer består av både varu- och tjänsteinnovationer. Under 2020-2022 introducerade 65 procent av de produktinnovativa företagen varor eller tjänster som var helt nya för företagets marknad, medan 70 procent introducerade varor eller tjänster som var nya endast för företaget. Att en innovation är ny för marknaden tyder på att innovationen är något unikt som företaget erbjuder. Referensåret i undersökningen är 2022 för frågor gällande omsättning från produktinnovationer. Det är vanligt att aktiviteter som marknadsföring och upptag av innovativa produkter sker under längre perioder än ett år och det finns en tidsförskjutning från marknadsintroduktionen till att omsättning genereras. Produktinnovationer som marknadsintroduceras sent under referensperioden har därför sannolikt inte hunnit bidra till företagens omsättning ännu.

För alla produktinnovativa företag kom 13 respektive 10 procent av den totala omsättningen från produktinnovationer som var nya för marknaden respektive nya endast för företaget. Även om skillnaderna i andelarna var små mellan storleksklasserna var det små företag som hade störst andel av omsättning från innovativa produkter, 25 procent, vilket indikerar att produkternas nyhetsvärde spelar en större roll ju mindre företaget är.

Andel av omsättning från produktinnovationer nya för marknaden eller endast nya för företaget efter storleksklass, 2022

Diagram

Innovationer med miljöfördelar

Av de innovativa företagen var det 59 procent som hade minst en innovation med tydliga miljöfördelar under 2020-2022. Den vanligaste miljöfördelen var att innovationen ledde till att företagets energianvändning eller koldioxidutsläpp minskade, 36 procent uppgav detta. Det var vanligare bland stora än små företag, vilket också kan vara kopplat till företagens verksamheter då fler innovativa, stora företag finns inom tillverknings- än tjänstebranscher där också fokuset på minskade koldioxidutsläpp är stort.

Miljöfördelar erhållna från innovationer efter storleksklass, 2020-2022

Diagram

Litet behov av innovationsaktiviteter bland icke-innovativa

För att en ny produkt eller process ska vara en innovation krävs att den introducerats på en marknad eller implementerats i verksamheten. Innovativa företag är innovationsaktiva men det är även företag som arbetar med innovation, men som ännu inte har introducerat eller implementerat någon ny produkt eller process. Till exempel kan det för många företag som investerar i stora innovationsprojekt vara ekonomiskt olönsamt att introducera nya produkter varje år då det riskerar att förkorta livscykeln för tidigare produkter.

Andelen innovationsaktiva företag i olika storleksklasser under 2020-2022 var något högre än andelen innovativa och skillnaden mellan dessa är minst bland små företag och störst bland stora, 1,6 respektive 5,0 procentenheter. Branscherna för informations- och kommunikationsföretag hade en innovationsaktivitet på 73 procent. Det är en branschgrupp som ofta ligger högt i innovationsmätningar. Lägst innovationsaktivitet hade byggbranschen (41-43), land-, sjö- och lufttransport (49-51) och utbildningsväsendet med 32,37 respektive 38 procent. För hela företagssektorn var andelen innovationsaktiva företag 50 procent.

Andel innovationsaktiva företag efter branschgrupp, 2020-2022

Diagram

En ny fråga i undersökningen rör företagens behov av innovationsaktiviteter. Innovationsaktiva företag fick besvara en fråga om varför de inte hade fler innovationsaktiviteter, och icke-innovationsaktiva företag fick svara på varför de inte hade några innovationsaktiviteter under 2020-2022. Gemensamt för både innovationsaktiva och icke-innovationsaktiva företag var att de flesta angav att det inte fanns behov av fler eller några innovationsaktiviteter. Av icke-innovationsaktiva var det 86 procent av företagen som saknade behov av innovationsaktiviteter. För innovationsaktiva företag var det 50 procent som saknade behov av fler innovationsaktiviteter. Bristande resurser och andra anledningar var mer sällan förekommande. Bland innovationsaktiva företag var detta dock vanligare än för icke-innovationsaktiva företag, då 28 respektive 22 procent hade bristande resurser eller andra anledningar.

Andelen innovationsaktiva minskade från 2018-2020 till 2020-2022 med 4 procentenheter. En möjlig förklaring till minskningen kan vara att det saknas behov av innovationsaktiviteter bland företag som tidigare varit innovativa. 

Anledningar att inte ha eller ha fler innovationsaktiviteter efter innovationsaktiva och icke-innovationsaktiva företag, 2020-2022
Typ av företag Bristande resurser Annan anledning än bristande resurser Inget behov
Icke innovationsaktiva 6% 8% 86%
Innovationsaktiva 28% 22% 50%

Förändring av den statistiska enheten

Inför referensperiod 2020–2022 har det skett förändringar av den statistiska enheten företag. Antalet sammansatta företagsenheter, som består av fler än en juridisk enhet, ökar från drygt 30 företagsenheter till över 50 000. Detta medför att det totalt finns färre, men fler stora, företagsenheter. Det minskar dubbelräkningen för vissa variabler då koncerninterna värden konsolideras bort. Det kommer också att medföra förändringar i branschstrukturen samt för redovisning på storleksklasser och regioner.

Se mer information på:

Det ekonomisk-statistiska systemet

Förändringen av den statistiska enheten har påverkat undersökningsdesignen och har därmed effekt på redovisade variabler. Mer information om undersökningsdesignen finns i dokumentationen för undersökningen. En rapport över tidsseriebrottet för undersökningen kommer publiceras 2023-11-30.

Jämförelser med tidigare undersökningsomgångar bör göras med försiktighet.

Använd gärna fakta ur den här statistiknyheten men kom ihåg att ange Källa: SCB.

Statistikansvarig myndighet och producent

SCB, Sektionen för Innovation, Näringslivets produktion och Forskning

E-post
fou-statistik@scb.se

Förfrågningar

Nils Adriansson

Telefon
010-479 42 78
E-post
nils.adriansson@scb.se