Till innehåll på sidan

Företagens ekonomi, förenklad rapportering (SIE)

Undersökningen Företagens ekonomi beskriver den ekonomiska utveck­lingen för svenska företag per bransch och region. Resultatet används även för att beräkna före­tagens bidrag till BNP (brutto­national­produkten).

Företagens ekonomi omfattar alla icke‑finans­iella företag. Under­sök­ningen är årlig och baseras på deklara­tions‑ och bok­sluts­uppgifter.

Förenklad rapportering med SIE-fil

Du kan välja att besvara webblanketten med stöd av SIE fil. Om du väljer SIE-fil förenklas rapporteringen genom att en stor del av era kostnadsposter förs över automatiskt till blanketten. Resterande uppgifter fyller du i manuellt.

SIE-filer kan skapas i de flesta bokföringsprogram. Fil av typ 1 (årssaldon) är tillräckligt, men typ 2, 3 eller 4 fungerar lika bra.

För att rapportera med SIE-fil krävs att ni följer BAS-kontoplan från 1997 eller senare. Uppgifterna ska avse den räkenskapsperiod som avslutades under 2022.

Instruktioner

Instruktionerna i denna länk underlättar ditt arbete:

Instruktioner (pdf)

Information om undersökningen (pdf)

Tidsplan

Vårutsändningen: Sista svarsdatum var den 26 maj. Skicka in snarast möjligt om blanketten inte redan skickats in.

Höstutsändningen: Under vecka 36 skickar vi ut till alla utvalda företag inloggningsuppgifter per post. Sista svarsdatum är den 29 september 2023.

Om uppgiftslämnandet

Uppgiftsskyldighet föreligger enligt lagen (2001:99) om den officiella statistiken. Statistiken regleras även av förordningen (2001:100) om den officiella statistiken och SCB:s föreskrifter (SCB-FS 2023:09).

Uppgifterna som lämnas skyddas enligt 24 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Vid publicering kommer inga enskilda arbetsställen att kunna identifieras. Samråd har skett med Näringslivets Regelnämnd (NNR).

Vanliga frågor

Varför går det inte att läsa in SIE-filen?


Det kan bero på något av följande:
Alla uppgifter om företaget finns inte i filens huvud. Det som ska behöver finnas med är företagets organisationsnummer, period och uppgift om kontoplan (KPTyp), t ex EUBAS97.

Ett BAS-konto finns med flera gånger eller det finns två belopp till ett BAS-konto (på samma rad).

Det kan uppstå problem om SIE-filen är för stor, gäller främst SIE4. Prova då att använda annan typ av SIE-fil (t.ex. SIE1).

I nuläget fungerar det endast att läsa in filer innehållandes konton på 4-siffersnivå, om ni har en struktur med konton innehållandes fler än fyra siffror så går det inte att läsa in dessa filer.

Om ni har problem med er SIE-fil kan ni mejla in SIE-filen till oss (fek@scb.se) så kan vi kontrollera vad som är fel.

Vilken redovisningsperiod ska vi använda?

Om er redovisning följer kalenderåret ska uppgifterna avse räkenskapsåret 2022. Om ni har brutet räkenskapsår, ska uppgifterna avse det räkenskapsår som avslutades under 2022. (2021/2022).

Var kommer de förtryckta uppgifterna ifrån?

Vi förtrycker en del uppgifter i blanketten som hämtats från er skattedeklaration. Ifall ni lämnat uppgifter till Företagens ekonomi förra året förtrycks även en del av dessa. Om de är felaktiga ber vi er justera uppgifterna till de korrekta.

Går det bra med uppskattade värden?

Vi är medvetna om att det i blanketten finns många rader att välja mellan och att det ibland kan vara svårt att fördela intäkterna och kostnaderna. Uppgifterna kan i dessa fall uppskattas.

Om vårt företag är nedlagt, hur gör vi då?

Försök fylla i blanketten utifrån de uppgifter ni har tillgång till, och skriv en kommentar om när företaget blev nedlagt. Ni är även välkomna att kontakta oss per telefon eller e-post.

Hur vet vi att uppgifterna kommit fram?

När ni skickat uppgifterna via webblanketten får ni en bekräftelse att uppgifterna är inskickade. Får ni denna kan ni vara säkra på att uppgifterna kommit fram.

Kan vi få anstånd med att lämna uppgifterna?

Om ni behöver anstånd för att skicka in uppgifterna kontakta oss via telefon eller e-post. Glöm inte att ange organisationsnummer.

Kan vi fylla i en pappersblankett istället?

Vi skickar inte längre ut några pappersblanketter, kontakta oss om ni har behov av en sådan.

Vad gör vi om vi behöver en engelsk blankett?

Om ni vill ha en blankett på engelska kan ni välja engelsk blankett när ni har loggat in. Om ni vill använda SIE måste ni välja den svenska blanketten.

Kan jag få betalt för att lämna uppgifter om mitt företag?

Nej. Uppgiftslämnandet är en lagstadgad skyldighet för företag och organisationer, därför utbetalas ingen ersättning. Varken SCB eller någon annan myndighet har beviljats medel att ersätta företagen med för inlämnandet av uppgifter till den officiella statistiken.

Ta del av den färdiga statistiken

Preliminära resultat publiceras under hösten året efter undersökningsåret och slutresultatet några månader senare. Publicering sker på webbplatsen under ämnesområdet Näringsverksamhet.

Till resultatet av undersökningen

Förenklad rapportering

Du kan välja att använda filöverföring via SIE-fil. Det förenklar uppgiftslämnandet genom att flera frågor i blanketten besvaras automatiskt.

Kontakta oss

Telefon
010-479 60 65
Öppettider:
Vardagar: 9.00–16.00
Lunchstängt: 12.00–13.00

E-post
fek@scb.se

Kortadress till denna sida: https://www.scb.se/feksie