Pressmeddelande

Matbutikerna säljer mer av egna märken

Senast uppdaterad: 2025-09-26

Under förra året ökade livsmedelsförsäljningen i Sverige, jämfört med året innan. Butikernas egna märkesvaror (EMV) sålde mer, visar SCB:s statistik över livsmedelsförsäljningen 2024.

Den totala försäljningen av EMV ökade i fjol med 11,6 procent, jämfört med året innan. Höga livsmedelspriser kan vara en bidragande orsak.

– Egna märkesvaror håller ofta något lägre pris än konkurrenternas, säger Hugo Lindblom, statistiker på SCB.

Försäljningen av ekologiska varor ökade också, med motsvarande 14,3 procent. Av samtliga varor som såldes förra året i dagligvaruhandeln var 5,3 procent ekologiska.

Mindre ökning än 2023

Under 2024 uppgick den totala försäljningen av livsmedel och drycker till 402 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning med 18 miljarder kronor, eller 4,6 procent jämfört med 2023. Ökningen är dock mindre än under 2023, då försäljningen av livsmedel och drycker ökade med 7,9 procent eller 28 miljarder kronor.

I 2024 års ökning ingår försäljningen av livsmedel med 12 miljarder kronor, alkoholfria drycker med 5 miljarder och alkoholhaltiga drycker med 1 miljard.

Försäljningen av livsmedel och drycker per capita ökade med 4,1 procent under året, jämfört med 2023, vilket motsvarar 1 566 kronor per år. Den totala försäljningen per person uppgick under 2024 till 39 389 kronor.

Försäljning per capita i kronor, utveckling i procent 2023-2024

Varugrupp

2023

2024

Utveckling %

Livsmedel och drycker

37 823

39 389

4,1

Livsmedel och alkoholfria drycker

31 580

33 006

4,5

Livsmedel

28 159

29 158

3,5

Spannmål och spannmålsprodukter

4 040

4 251

5,2

Kött

4 752

4 733

-0,4

Fisk och skaldjur

1 486

1 286

-13,5

Mjölk, andra mejeriprodukter och ägg

4 626

4 983

7,7

Oljor och fetter

871

967

11,0

Frukter och nötter

2 331

2 216

-4,9

Grönsaker, rotfrukter och baljväxter

3 087

3 260

5,6

Socker, konfektyr och efterrätter

4 009

4 269

6,5

Färdigmat och andra livsmedelsprodukter

2 956

3 191

8,0

Alkoholfria drycker

3 421

3 849

12,5

Frukt- och grönsaksjuicer

448

516

15,1

Kaffe och kaffesurrogat

845

949

12,3

Te

180

114

-36,7

Vatten

59

75

27,6

Läskedrycker

1 078

1 231

14,2

Andra alkoholfria drycker

811

964

18,9

Alkoholhaltiga drycker

6 244

6 383

2,2

Spritdrycker

1 222

1 228

0,5

Vin

3 255

3 303

1,5

Mer läsk, mindre fisk

Under förra åter ökade försäljningen av alkoholfria drycker mer än livsmedel och alkoholhaltiga drycker.

– Det är främst försäljningen av läsk som ökat, säger Hugo Lindblom.

Alkoholfria drycker ökade med över 4,6 miljarder kronor, varav läskedrycker med 1,7 miljarder.

Bland de alkoholhaltiga dryckerna ökade försäljningen bland alla tre varugrupper öl, vin och sprit. Spritdrycker ökade minimalt och höll en liknande nivå som 2023. Vin ökade med 559 miljoner kronor. Öl var den varugrupp som ökade mest, med 792 miljoner.

Samtidigt minskade försäljningen av fisk och skaldjur med 13,5 procent. Förra året köpte genomsnittskonsumenten fisk och skaldjur för 1 286 kronor och kött för 4 733 kronor. Försäljningen av kött minskade något, men var i stort sett oförändrad jämfört med 2023.

Mer färdigmat

I fjol ökade försäljningen av färdigmat. Här ingår färdiga måltider, både färska och frysta, men också såser och smaksättare, som säljs i butik. Totalt uppgick försäljningen av färdigmat och andra livsmedelsprodukter till 33,7 miljarder kronor, en ökning med 8,3 procent jämfört med 2023.

– I genomsnitt handlade vi färdigmat för 1 685 kronor per person under förra året, vilket är en ökning med 2,8 procent jämfört med 2023, säger Hugo Lindblom och tillägger:

– När det gäller barnmat handlade vi för 1 612 kronor per barn under 9 år.

Försäljning av färdigmat och andra livsmedelsprodukter 2023-2024 mnkr, samt utveckling i procent

Varugrupp

2023

2024

Utveckling %

Färdigmat och andra livsmedelsprodukter

31 189

33 788

8,3

Färdigmat

17 291

17 839

3,2

Barnmat

1 768

1 850

4,6

Salt, smaksättare och såser

7 138

8 312

16,4

Kryddor, kryddväxter och frön

3 774

3 658

-3,1

Övriga livsmedel

1 218

2 129

74,8

Fakta: Om statistiken

Livsmedelsförsäljningsstatistiken bygger till stor del på kassaregisterdata och har publicerats årligen sedan 2002 och då avseende åren 2000 och 2001.

Läs mer i rapporten: Livsmedelsförsäljningsstatistik 2024

Länkar

Matbutikerna sålde mer av egna märken under 2024

Samlad statistik om livsmedelsförsäljning

Hitta statistik hos SCB

Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB

Prenumerera på pressmeddelanden från SCB

Bevaka nyheter från SCB