Livsmedel
Artiklar om Livsmedel
Ägg sticker ut i prisökning på påskmat
Traditionell påskmat som ägg har stigit rejält i pris under det senaste året. Förr om åren brukade äggpriset sänkas inför påsk, men den trenden bröts i fjol.
• Övrigt Etiketter: Konsumtion Livsmedel Hushåll och ekonomi
Matpriserna har stigit även för dagligvaruhandeln
Matpriserna har stigit mer för livsmedelsbutikerna än för konsumenterna de senaste åren, visar ny statistik från SCB. Men prishöjningarna i butik speglar inte nödvändigtvis dagligvaruhandelns totala kostnadsutveckling.
• Övrigt Etiketter: Ekonomi Livsmedel Priser
Historisk ökning av matpriserna senaste året
Priserna på livsmedel och alkoholfria drycker har stigit med över 20 procent det senaste året, visar SCB:s Konsumentprisindex (KPI). Inte sedan början av 1950-talet har matpriserna ökat så mycket på ett år i Sverige.
• Övrigt Etiketter: Ekonomi Livsmedel Priser
Mycket julmat har blivit dyrare än livsmedel överlag i år
Flera vanliga inslag på svenska julbord har stigit mer i pris än den generella prisutvecklingen på livsmedel under 2022. En del julmat brukar dessutom öka i pris i december.
• Övrigt Etiketter: Livsmedel Priser Konsumentprisindex
Matbutikernas egna varumärken säljer tre gånger så mycket
Egna varumärken spelar en allt viktigare roll i dagligvaruhandeln. På 17 år har deras andel av livsmedelsförsäljningen i Sverige blivit mer än tre gånger så stor, visar en ny sammanställning från SCB.
• Övrigt Etiketter: Ekonomi Livsmedel
Dryckesförsäljningen ökade mest under 2021
Alkoholfria drycker gick upp mest när försäljningen av livsmedel och drycker steg med 2,9 procent förra året, visar ny statistik från SCB.
• Övrigt Etiketter: Ekonomi Försäljning Livsmedel
Kaffe och tomater har blivit nästan 30 procent dyrare
Priset på kaffe har rusat under 2022, visar SCB:s Konsumentprisindex (KPI). Det är nu nästan 30 procent dyrare än för ett år sedan. Även priserna på tomater, päron och vitkål har stigit rejält.
• Övrigt Etiketter: Livsmedel Priser Konsumentprisindex
Tusentals bagare bakar miljontals semlor
Semla, fastlagsbulle, fettisdagsbulle eller hetvägg. Kalla det vad du vill – alldeles oavsett äter vi flera miljoner varje år.
• Övrigt Etiketter: Livsmedel Yrke
Julmaten har blivit dyrare jämfört med andra varor
Priserna på julmat har stigit mer än den generella prisutvecklingen de senaste elva åren. Sill, färsk lax och potatis har ökat mest i SCB:s sammanställning. I andra änden: godis, choklad och brännvin.
• Övrigt Etiketter: Ekonomi Livsmedel Konsumentprisindex
Vi spenderar alltmer på frukt – men köper ännu mer sötsaker
Vi lägger alltmer pengar på frukt i förhållande till sötsaker – men handlar vi faktiskt nyttigare? Justerat för prisökningar har försäljningen av sötsaker ökat tre gånger så mycket som fruktförsäljningen sedan år 2000.
• Övrigt Etiketter: Ekonomi Försäljning Handel Livsmedel
Sillen blir allt dyrare jämfört med godis och ägg
Ägg, sill och godis är givna inslag för många i påsk. Men pristrenderna spretar. De senaste tio åren har priset på sill åkt bergochdalbana – och samtidigt stigit absolut mest.
• Övrigt Etiketter: Ekonomi Livsmedel Konsumentprisindex
Kraftig prisutveckling för pizzor från pizzerior
Sedan 1995 har priset för pizzor från pizzerior ökat med 73 procent. Samtidigt har priset på frysta pizzor i butik minskat med 6 procent, medan priset på hembakade pizzor följer prisutvecklingen för påläggen i stor utsträckning. Under samma period har den generella prisutvecklingen i samhället, enligt KPI, ökat med 30 procent.
• Korta analyser och artiklar Etiketter: Inflation Livsmedel Priser Konsumentprisindex
Hushållens godisinköp ökar
Livsmedelshandeln har ökat försäljningsvolymerna i förhållandevis jämn takt under 2000-talet. Den största livsmedelsutgiften är kött och det är också ett av de livsmedel som har ökat mest sett till försäljningsvolym under åren 2000–2016. Allra mest har dock försäljningen av sötsaker ökat.
• Korta analyser och artiklar Etiketter: Ekologi Konsumtion Livsmedel
Svensk bryggeriboom förändrar branschen
År 2010 fanns det 42 bryggerier i Sverige. Sju år senare hade siffran ökat till 392 stycken. Det gör bryggeribranschen till den snabbast växande branschen i Sverige sett till antal företag. Det är de små bryggerierna som står för tillväxten.
• Korta analyser och artiklar Etiketter: Företag Konsumtion Livsmedel Näringsliv