IT-konsultindex 1999–2014
1:a kvartalet 1999=100
kvartal 1 | kvartal 2 | kvartal 3 | kvartal 4 | |
---|---|---|---|---|
1999 | 100,0 | 103,7 | 104,1 | 103,9 |
2000 | 106,9 | 110,2 | 110,5 | 111,2 |
2001 | 113,1 | 117,4 | 119,0 | 120,2 |
2002 | 121,3 | 122,6 | 123,4 | 124,2 |
2003 | 124,0 | 125,0 | 125,1 | 126,4 |
2004 | 128,0 | 130,0 | 131,9 | 134,1 |
2005 | 134,5 | 134,7 | 135,2 | 134,2 |
2006 | 134,2 | 135,6 | 135,5 | 135,8 |
2007 | 136,3 | 138,0 | 138,9 | 138,9 |
2008 | 141,2 | 142,6 | 144,2 | 145,2 |
2009 | 143,3 | 144,0 | 144,5 | 145,4 |
2010 | 146,3 | 147,3 | 147,5 | 148,1 |
2011 | 147,9 | 149,3 | 150,7 | 150,8 |
2012 | 151,9 | 152,1 | 152,7 | 155,1 |
2013 | 156,6 | 157,0 | 157,1 | 158,8 |
2014 | 160,2 | 161,7 | 163,6 | 163,9 |
IT-konsultindex har upphört
SCB började beräkna IT-konsultindex 1999. Det har skett på uppdrag av branschorganisationen IT&Telekomföretagen inom Almega, och bygger på uppgifter från deras medlemsföretag. 2014 var dock det sista året som IT-konsultindex togs fram efter beslut av branschorganisationen. Det innebär att kvartal 4 2014 var det sista kvartalet som indexet publicerades. Företag som har avtal där IT-konsultindex används för prisregleringar måste därför hänvisa till ett annat index. Exempel på andra typer av index är Arbetskostnadsindex (AKI) och Labour cost index (LCI).