Pressmeddelande
Livsmedelspriserna stiger igen
Senast uppdaterad: 2023-08-22
Efter en period av sjunkande priser och små förändringar stiger matpriserna tydligt igen, visar SCB:s Konsumentprisindex för juli. Men det som främst driver inflationen är boendekostnader samt rekreation och kultur.
I april sjönk priserna på livsmedel och alkoholfria drycker för första gången sedan hösten 2021. Men nu har priserna gått upp till samma nivåer som i mars.
– Livsmedelspriserna steg med 1,4 procent i juli jämfört med juni. Priserna brukar stiga med ungefär 1 procent i juli, så ökningen är något större än vad som är normalt för säsongen, säger John Eliasson, prisstatistiker på SCB.
Trots ökningarna bidrog livsmedelspriserna till att inflationstakten enligt KPI sjönk i juli.
– Även om livsmedelspriserna steg i juli så steg de inte lika snabbt som i juli förra året, vilket bidrar till att den sammantagna inflationstakten sjunker.
Rekreation och kultur påverkar
I takt med att livsmedelsprisernas bidrag till inflationstakten avtar har prishöjningar inom området rekreation och kultur börjat synas alltmer i inflationsberäkningarna.
– Tjänster och varor inom rekreation och kultur som paketresor, hemelektronik och motionsutövning bidrar alltmer till inflationen. Totalt har priserna inom området ökat med 14 procent på ett år, säger John Eliasson.
Rekreation och kultur är nu den huvudgrupp i KPI som jämte boendekostnaderna bidrar mest till inflationen. Men det bör tolkas med försiktighet eftersom pandemin fortfarande har en viss inverkan på inflationen på det området, berättar John Eliasson.
– Under pandemin gick det knappt att resa utomlands, gå på bio eller besöka ett gym. Det gjorde att inflationen knappt påverkades av priser på det området. Nu har konsumtionen kommit i gång igen, vilket gör att prisförändringar påverkar inflationssiffrorna med viss eftersläpning, säger han.
Produkterna som ökade respektive minskade mest i pris mellan juni och juli 2023 inom livsmedel och alkoholfria drycker
Produkt | Prisförändring sedan juni 2023 (%) | Prisförändring sedan juli 2022 (%) |
Gul lök | 29,2 | 55,7 |
Päron | 23,1 | 52,7 |
Sillkonserver | 15,6 | 13,3 |
Gurka | 10,9 | -18,7 |
Tomater | 8,9 | 39,8 |
Apelsiner | 8,3 | 25,4 |
Smör | 7,6 | 9,1 |
Torskfilé | 7,2 | 9,5 |
Cider | 6,2 | 13,0 |
Morötter | 5,8 | 34,1 |
[...] | [...] | [...] |
Avokado, mango m.m. | -2,1 | -3,1 |
Vindruvor | -2,2 | 20,2 |
Sallad | -2,7 | 2,3 |
Färska bär | -3,7 | 23,8 |
Färska kryddor | -3,8 | 7,3 |
Paprika | -10,0 | 8,2 |
Blomkål | -14,4 | 2,7 |
Vitkål | -14,8 | -1,9 |
Småcitrus | -15,2 | 14,4 |
Purjolök | -16,5 | 64,4 |
Prisutvecklingen för varugrupper inom livsmedel och alkoholfria drycker
Varugrupper | Prisförändring sedan juni 2023 (%) | Prisförändring sedan juli 2022 (%) |
Bröd och övriga spannmålsprodukter | 1,1 | 11,7 |
Kött | 0,9 | 4,5 |
Fisk | 1,9 | 17,6 |
Mjölk, ost och ägg | 0,9 | 9,3 |
Oljor och fetter | 3,2 | 7,6 |
Frukt | 0,7 | 10,7 |
Grönsaker | 1,4 | 13,9 |
Sötsaker och glass | 2,0 | 16,0 |
Övriga livsmedel | 1,0 | 14,0 |
Kaffe, te och kakao | 3,7 | 7,0 |
Mineralvatten, läskedrycker, frukt och grönsaksjuice | 1,6 | 11,6 |
Livsmedel | 1,3 | 10,8 |
Alkoholfria drycker | 2,2 | 8,3 |
Så bidrog de olika huvudgrupperna i KPI till inflationstakten i juni 2023
Huvudgrupp | Prisförändring sedan juli 2022 (%) | Bidrag till inflationstakten, procentenheter |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 10,5 | 1,4 |
Alkoholhaltiga drycker och tobak | 5,8 | 0,2 |
Kläder och skor | 6,8 | 0,3 |
Boende | 14,2 | 3,3 |
Inventarier och hushållsvaror | 9,1 | 0,5 |
Hälso- och sjukvård | 4,8 | 0,2 |
Transport | 2,7 | 0,3 |
Post och telekommunikationer | 1,1 | 0,0 |
Rekreation och kultur | 14,0 | 1,8 |
Utbildning | 4,3 | 0,0 |
Restauranger och logi | 8,3 | 1,0 |
Diverse varor och tjänster | 5,9 | 0,4 |
KPI totalt | 9,3 |
I statistikdatabasen finns bland annat uppdaterad statistik om års- och månadsförändringar för enskilda livsmedelsprodukter:
Konsumentprisindex efter produktgrupp i statistikdatabasen
Läs om inflationstakten enligt KPI och KPIF (Konsumentprisindex med fast ränta):
Inflationstakten enligt KPI 9,3 procent i juli 2023
Fakta: Konsumentprisindex
Konsumentprisindex (KPI) mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen i Sverige. Priserna som mäts är de som konsumenterna faktiskt betalar.
I statistikdatabasen finns statistik om prisutvecklingen såväl för övergripande varu- och tjänstegrupper som för enskilda produkter.
Länkar
Inflationstakten enligt KPI 9,3 procent i juli 2023
Livsmedelsbranschers lönsamhet oförändrad trots högre matpriser
Sommartjänster påverkade inflationen i juni
Fler nyheter, pressmeddelanden och artiklar från SCB