2025
Artificiell intelligens i Sverige 2025
Statistiknyhet från SCB 2025-12-11 8.00
Sedan 2021 har SCB genomfört fyra mätningar av användningen av artificiell intelligens (AI) i företag via undersökningen It-användning i företag. Under denna tid har utvecklingen av AI gått snabbt och teknologin pekas ut som en möjlig ny allt-i-allo-teknik med potential att leda till stora produktivitetsvinster inom stora delar av samhället, inte minst inom näringslivet. Syftet med denna rapport är att belysa hur svenska företags användning av AI ser ut 2025 samt hur den har förändrats sedan början av årtiondet.
Under de senaste åren har användningen av AI i svenska företag ökat markant. I undersökningen It-användning i företag får företagen ange huruvida de använder en eller flera typer av AI-teknologier. Resultaten visar en tydlig och snabb utveckling. Under 2025 uppgav 35,0 procent av alla företag med 10 eller fler anställda att de använde någon typ av AI-teknologi. Detta var en ökning på drygt 10 procentenheter jämfört med 2024.
Utvecklingstakten i AI-användningen bland företagen var fortsatt hög
Företagens storlek har också betydelse för i vilken utsträckning de använder AI. Under 2025 använde 30,8 procent av alla små företag (10–49 anställda) AI medan samma siffra för medelstora (50–249 anställda) och stora företag (250 och fler anställda) var 49,6 procent respektive 71,9 procent. Detta är ingen ny trend och kan förklaras av att större företag har mer resurser till att testa och implementera nya teknologier i sin verksamhet.
Under 2025 var det 11,1 procent av företagen som övervägde, men beslutade sig för att inte använda AI, ned från 14,5 procent år 2024. Eftersom 65,0 procent av alla företag inte använde någon AI-teknologi under 2025 innebär detta att 57,9 procent av alla företag varken använde eller övervägde att använda AI under året. Bland företagen som övervägt att använda AI under 2025 var brist på relevant expertis den vanligaste orsaken till att företagen valt att avstå, 74,7 procent av företag angav denna anledning.
De två vanligaste syftena med företagens AI-användning var marknadsföring och försäljning, följt av företagsadministrativa processer eller företagsledning. Av alla företag som använder någon form av AI-teknologi uppgav 41,7 procent att syftet var marknadsföring och försäljning, medan 35,0 procent avgav företagsadministration eller ledning.
AI används mest för marknadsföring/försäljning och företagsadministrativa processer/ företagsledning
Syfte |
2023 |
2024 |
2025 |
Marknadsföring/ försäljning |
28,1 |
39,9 |
41,7 |
Produktions-/serviceprocesser |
31,0 |
18,8 |
26,2 |
Företagsadministrativa processer/ företagsledning |
20,3 |
24,9 |
35,0 |
Logistik |
8,8 |
4,7 |
5,7 |
It-säkerhet |
24,3 |
14,3 |
16,5 |
Redovisning, controlling, finansiell ledning |
22,4 |
16,2 |
14,0 |
FoU/ innovationsaktiviteter |
21,5 |
17,8 |
21,6 |
I rapporten redovisas bland annat den generella AI-användningen bland företag, vilka syften företagen har med sin AI-användning, hur AI-användandet skiljer sig mellan olika typer av företag sett till storlek och branschtillhörighet samt vilka faktorer som hindrar företag från att använda AI.
Definitioner och förklaringar
Läs rapporten in sin helhet här: AI-användning i företag 2025
För internationella jämförelser se Eurostats databas: Database - Digital economy and society - Eurostat
Kommentarer
Ett tidsseriebrott i statistiken mellan 2021 och 2023 gör att utvecklingen bör tolkas med viss försiktighet.