Är du handlingskraftig, samhällsintresserad och nyfiken på att lära dig nya saker kommer du förmodligen att trivas på SCB. Vi är landets största och främsta kunskapskälla inom statistik och följaktligen en mycket lärorik arbetsplats. Vårt arbete är viktigt på riktigt. Välkommen till en öppen och prestigelös arbetsplats med hjälpsamma kollegor!
Kika in på scb.se/jobb och få reda på mer om oss!
Om jobbet
Vi söker dig som är en driven arkivarie och vill vara med att förvalta och utveckla SCB:s informationsförvaltning. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att praktiskt stödja verksamheten med hållbar informationsförsörjning. Hos oss tillhör du avdelning Data med engagerade kollegor i Solna och Örebro som ansvarar för produktion, förvaltning och utveckling inom området datainsamling. Du arbetar tillsammans med ett team av arkivarier och samarbetar med olika roller exempelvis registratorer, jurister, och arkitekter för att skapa de bästa förutsättningarna för att uppnå en effektiv och rättssäker informationsförvaltning.
Vi står inför att förstärka vår informationsförvaltning då vi har flera utvecklingsarbeten på gång. Vi arbetar med implementering av ett nytt arkivredovisningssystem, utvecklar digitalt bevarande och stärker kunskapen om informationshantering inom myndigheten. Du kommer vara med och bidra i flera utvecklingsområden. I dina arbetsuppgifter ingår det att var expertstöd till verksamheten, arbeta med gallring och bevarandeutredningar, bidra till förvaltningen av arkivredovisning, ge stöd och hantera utlämnade av handlingar samt utföra sekretessprövningar. Myndigheten har en arkivlokal och det ingår att vid behov förteckna och ordna handlingar i arkivet.
För att du ska lyckas i rollen som arkivarie så behöver du vara lyhörd för verksamhetens behov och klara av att konkretisera och omsätta styrning och teorier till praktisk informationshantering. I din roll som expertstöd behöver du ha god kunskap om lagar och förordningar som styr hantering av allmänna handling inom offentlig förvaltning. Det är viktigt att du bevakar strategiska informationsförvaltingsfrågor för att upprätthålla din expertroll. Du behöver vara en god kommunikatör och bidra med att öka kunskapen och medvetenheten om arkiv- och informationshantering inom myndigheten.
Vill du ...
- arbeta praktisk med arkiv- och informationshantering
- bidra till utveckling av myndighetens informationsförvaltning
- arbeta i team med andra arkivarier och i nära samverkan med SCB:s övriga verksamhet
... då tror vi att den här tjänsten kan vara riktigt intressant för dig!
Om dig
Vi vill att du har:
- högskoleutbildning med minst 180 hp/120p varav 60 hp/40 p inom arkivvetenskap eller annan erfarenhet som myndigheten bedömer likvärdig
- Kunskap om lagar och förordningar som styr hantering av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning
- God förmåga och vana att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Meriterande är om du även har:
- erfarenhet av verksamhetsbaserad arkivredovisning
- goda kunskaper i att genomföra bevarande- och gallringsutredningar
- erfarenheter att hantera begäran om utlämnade av allmän handling
- arbetat med utbildningar inom arkiv- och informationshantering
- erfarenhet av att upprätta stöd- och styrdokument
Vi söker dig som är serviceinriktad och har intresse att hjälpa verksamheten och anstränger dig att leverera lösningar. Du har också en god samarbetsförmåga då arbetet ställer höga krav på samverkan. Vi vill att du kan kommunicera på ett lättförståeligt och pedagogiskt sätt. Det är bra om du har förmåga planera och prioritera ditt arbete självständigt. Du agerar lösningsfokuserat och tar initiativ. Du har en analytisk förmåga där du kan beskriva helheter, möjligheter och utmaningar. Uppdrag och förutsättningar förändras över tid och du kan behöva anpassa dig till nya förutsättningar.
Du som söker delar våra förhållningssätt: mod att agera, tillit till varandras kompetens och goda vilja, handlingskraft att omsätta ord i arbete och var och ens ansvar att bidra till helheten.
Mer information
Den här tjänsten är placerad på SCB i Solna. Resor till SCB:s kontor i Örebro kan bli aktuella vid behov. Utifrån verksamhetens förutsättningar finns det möjlighet att arbeta viss tid hemifrån.
Anställningen är tillsvidare och inleds vanligtvis med sex månaders provanställning. Tillträdesdatum kommer vi överens om.
Den här tjänsten är säkerhetsklassad så därför kommer vi att göra en säkerhetsprövning med registerkontroll innan vi fattar beslut om anställning.
Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Maja Söderlund telefon 010-479 63 18.
Fackliga kontaktpersoner
Krister Näsén, ST inom SCB, tel 010-479 40 00.
Barbro Olsson, Saco-S-föreningen vid SCB, tel 010-479 63 11.
Sista ansökningsdag: 2025-05-25.
Diarienummer: SCB2025/406.
Du ansöker genom att registrera personligt brev och CV på svenska i vårt rekryteringssystem som du kommer till när du klickar på ”Ansök” nedan. Du kommer också att få besvara några urvalsfrågor.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.